hakselkipper_foto.jpgDe wintertijd is weer aangebroken en bij mij in de buurt begint het al mooi leeg te worden op het land. Het mais is bijna overal al van het land. Als je zo landelijk woont, zoals wij, dan is het altijd een komen en gaan van gigantische maishakselaars en Tractoren met nog veel grotere aanhangwagens waarmee het mais van het land wordt gehaald. Het geluid van de hakselaars gaat soms dag en nacht door want als het mais rijp is en het is droog op het land dan is het “even er bij” zijn want als het begint te regenen dan wordt het lastiger. Het materiaal zit dan eerder vast in de modder en dan wordt het met het grote materiaal een moordpartij, soms met 2 tractoren om weer los te komen uit de modder. Ik hoorde eens dat in het hoogseizoen een ploeg ongeveer € 1500,- per uur kost en dan is iedere minuut stilstand verlies.
Ook die gigantische werktuigen worden tegenwoordig bestuurd via processoren. Laatst hoorde ik van mijn buurman dat een loonwerker een splinternieuwe hakselaar had maar dat hij het na 5 minuten gezien hield. Daar stond het spul in het land, niet voor of achteruit te krijgen. Maar geduldig wachten tot de monteur met zijn laptop uit Braband was gearriveerd. Even inloggen, diagnotiseren, resetten en daar liep het weer. Vroeger wist een boer of een loonwerker zelf vaak wel wat er moest gebeuren. Zelden dat een Tractor het helemaal begaf want ach een diesel motor loopt altijd.

Ooit in het verleden hadden we bij PTT Telecom net zo’n discussie. De laatste analoge, processor bestuurde telefooncentrale was PRX een centrale van Philips. We hadden tientallen mensen in dienst bij PTT Telecom die precies wisten hoe die centrale werkte. Ze waren opgeleid door de specialisten van Philips en konden dromen hoe een en ander in elkaar zat. Toen het Philps niet meer lukte zelf een digitale telefooncentrale te onwikkelen gingen ze dat samen doen met AT&T. Er kwam een digitale telefooncentrale 5ESS/PRX. Gebaseerd op de digitale 5ESS van AT&T. Gelijk werden er mensen opgeleid tot specialist. Ook ik werd opgeleid tot Maintenance Specialist. Maar om nu te zeggen dat we wisten hoe de centrale werkte? Op het PTT hoofdkantoor riep eens iemand: “Het kan toch niet waar zijn dat we zelf niet meer weten hoe een en ander werkt?. Wel dus!! Want later begreep ik dat er 30.000 mensen bij AT&T werkten aan de ontwikkeling. Terwijl er landelijk toen maar 50 mensen werken met 5ESS.

Soms hoor ik wel eens geluiden dat er besloten wordt om over te gaan op Open Source met het argument dan zijn we zelf in control. Ieder argument voor open source is goed behalve die. Want een gemeente bijvoorbeeld heeft helemaal niet de expertise om het nog te kunnen volgen. Misschien een enkeling maar het gros zeker niet.
Is dat erg? Ik denk het niet! Als er maar afspraken zijn met de leverancier. De KLM weet ook niet hoe een Boeing werkt. Dat doet Boeing of een ander gespecialiseerd bedrijf. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er keus is uit leveranciers. Maar daar waakt Neelie over.
Oh ja en die maishakselaar? Ik denk dat de leverancier over niet al te lange tijd via UMTS of GPRS op afstand kan inloggen. Die rekensom is snel gemaakt.

Powered by ScribeFire.

Archief