Door mijn functie van professioneel netwerker kom ik op veel plaatsen, bij veel bedrijven. Vaak zie ik dan alleen de glimmende klantkant.
Soms is dat ook minder glimmend. Zo was ik een poosje geleden bij het CWI om te praten over mijn lang gewenste arbeidsmarkt project. Daar stonden een aantal bewakers in vol ornaat bij de ingang. Tegenwoordig heeft het CWI het loket samen met het UWV en de sociale dienst. Daar gebeuren wel eens dingen die de aanwezigheid van bewakers noodzakelijk maken. In het verleden hadden we bij de afdeling incasso van het Telecom district ook een voorziening voor agressieve klanten. Die kwamen soms verhaal halen omdat hun telefoon was afgesloten vanwege een openstaande rekening. Legendarisch is de asbak door de ruit en het vernielde meubilair. Uit die tijd herinner ik me ook de discussie van receptiemedewerker versus portier. Eigenlijk wil je als bedrijf de bezoekers door gastvrouwen laten ontvangen maar er zit ook een portiersfunctie aan vast. Je wilt natuurlijk wel kwaadwillenden buiten houden. Je zoekt een beetje een lieve kenau.
Maar achter die glimmende klantkant moeten er ook veel dingen voor het bedrijf intern geregeld worden, schoonmaak, kantine (tegenwoordig heet dat bedrijfsrestaurant), reprowerkzaamheden, onderhoud aan installaties etc. Vaak zijn die werkzaamheden ondergebracht bij een facilitair bedrijf.
De afgelopen zaterdag was ik bij de open dag van de Hanzehogeschool omdat Gemma straks daar wil gaan studeren. We bezochten de opleiding “Vastgoed en Makelaardij” Een droog saai verhaal en er waren erg weinig studenten aanwezig. Daarna naar Facilitair Management. Studenten van die opleiding presenteerden zich enthousiast. Volgens hen heeft Facilitair Management tot doel dat medewerkers van een bedrijf zich helemaal kunnen wijden aan de corebusiness van het bedrijf. Alles is er op gericht om medewerkers zo maximaal te laten presteren.
Op een af andere manier moest ik denken aan een legbatterij. Vlak bij ons thuis is er zo’n kippenbedrijf. Daar doen ze alles aan om de kip het zo maximaal mogelijk naar de zin te maken. Want een gezonde kip legt het best. Licht, temperatuur, voer, water, alles is optimaal. Maar juist door weinig afwisseling hebben die kippen last van stress. Ook mestvakens hebben daar last van (we hadden vroeger thuis een varkensbedrijf). Uit verveling gaan mestvarkens staarten bijten.
Voorafgaand aan ons bezoek aan de open dag had ik ook een gesprek met een lector over Business Ethics. Hadden we het gesprek na de presentatie gehad bij Facility Management dan had het gesprek vast een andere inhoud gekregen.
Raar, maar ik krijg het boek de Intensieve Menshouderij maar niet uit mijn systeem.

Archief