Menu Sluiten

Control is out of control

bon.jpgVorig jaar oktober schreef ik dat ik geflitst was in Maastricht met mijn legermotor en afgelopen vrijdag was het zover ik mocht bij de rechter verschijnen. Dat was niet zo spannend want er was al correspondentie aan voorafgegaan. In mijn eerste verweer had ik geschreven dat er een fout moest zijn gemaakt want ik ben met de motor nog nooit verder dan Zwolle geweest. Als reaktie daarop kreeg ik een foto toegestuurd (zie plaatje).
Daarop is duidelijk te zien dat er een kenteken is geflitst met het nummer ML-NV-46 terwijl ik een motor heb met als kenteken ML-NV- 44. De foto is niet echt duidelijk maar blijkbaar duidelijk genoeg om mij met een boete te confronteren. Maar weer een brief geschreven maar eerst moest ik de boete in depot storten want anders werd mijn beroep niet in behandeling genomen.
Nu ben ik redelijk allergisch voor dit soort dingen, een afwijking van me die ik heb overgehouden van mijn periode bij klantenreacties. Ik weet namelijk erg zeker dat mijn motor niet in Maastricht is geweest. Mijn laatste keer in Maastricht was met de trein bij een congres van de NLUUG in het MECC. Een dag vol met internet security. En dat is ongeveer 8 jaar geleden. En als je ergens erg zeker van bent dan ben je niet gauw geneigd dingen maar z’n beloop te laten. Zo werkt het tenminste bij mij.
Dus het bedrag maar in depot gestort en aangegeven dat ze de foto maar eens goed moesten bekijken en dat er toch echt een ander nummer op stond. (en volens mij ontbreekt het Europese blauwe vlakje). Nu had ik ik verwacht een briefje te krijgen: Geachte heer Hut, u had gelijk! Als het helemaal mooi was geweest: “we hebben een fout gemaakt”, of het ultieme, “sorry”! Maar niks van dat alles. Letterlijk stond er in de brief van de Officier: “Het door u ingestelde beroep en de daarbij aangevoerde argumenten zijn voor mij aanleiding geweest om de zaak opnieuw te bezien. Bestudering heeft ertoe geleid dat ik besloten heb de beschikking alsnog te vernietigen: de aan u gezonden beschikking d.d. 11 januari 2007 trek ik hierbij in.”
Ik kon de gang naar de rechter voorkomen door de bijgevoegde antwoordkaart binnen 7 dagen te retourneren. Prachtig, ze doen er meer dan een half jaar over om zover te kom,en en dan moet ik binnen 7 dagen vragen om mijn eigen geld. Ze zijn helemaal uit de bocht gevlogen.
Ik was erg benieuwd hoe een en ander zou verlopen als ik in Maastricht zou verschijnen. Dat was dus afgelopen vrijdag. Het was een erg leuke zitting; een rechter met gevoel voor humor. En het was blijkbaar een dag van de missers van het rijk want we waren getuige van een man die zijn auto 10 jaar geleden total loss had gereden in Belgie. Hij had de papieren opgestuurd naar de RDW, jaren helemaal niks gehoord en nu afgelopen jaar ontving hij een boete omdat de auto niet was gekeurd. Hij kon de auto bij de RDW niet van zijn naam krijgen want hij had de papieren niet meer. Kortom het Rijk in de bocht, de rechter stuurde de man weg met de opdracht toch de RDW te overtuigen. Ik wens de man veel succes. Na vrijdag heb ik weinig vertrouwen in het begrip van de overheid.
Na nog een paar hoogst onduidelijke gevallen mocht ik tegenover de rechter plaats nemen. Het werd vrij snel duidelijk dat ik het geld terug kreeg. Daar had ik niet voor hoeven komen. Maar op mijn vraag of er een fout gemaakt is kreeg ik geen antwoord, want als dat zo was dan wist je maar nooit wat dat voor gevolg had????? Ja die foto’s worden door mensen bekeken en dan is dat niet altijd duidelijk. Mooie boel, want ook na mijn beroep bleef men volharden en eerst geld storten en dan werd het in behandeling genomen. Ik herken het nog van “vroeger” bij de start van klantenreacties bij KPN; eerst geld storten voor we gingen aansluiten. Heel gebruikelijk. Later mochten we daar wat soepeler mee omgaan. Ik herinner me een triest voorval, er was een aansluiting afgesloten wegens het niet betalen van een nota. Iemand belde naar klantenreacties in paniek, dat nummer stond bij een grote installatie waar de week ervoor iemand om het leven was gekomen en of de telefoon wel zo snel mogelijk aangesloten kon worden. Jelly van onze afdeling nam het gesprek aan en herinnerde het ongeval uit de krant. Ze nam haar verantwoordelijkheid en gaf opdracht de telefoon weer aan te sluiten. Een prima beslissing; de dag erna werd er uit dankbaarheid een grote doos gebak bezorgd (en de nota werd per omgaande voldaan).
Terug naar mijn rechtzaak. Ik krijg mijn geld terug, er is niet te hard gereden met mijn motor in Maastricht. Maar ik ben er wel van beschuldigd en op mijn vraag waarom er 2 keer een fout is gemaakt heb ik geen antwoord gekregen. Prachtig mooi dat de rechter mij slim genoeg vond om die conclusie zelf te trekken maar ik kwam ervoor naar Maastricht om het te horen. De officier heeft er driftig aantekeningen van gemaakt volgens Aukje.
Oh ja en mijn aanvaring met KPN kreeg een leuk vervolg. Ik werd gebeld door Lativa van KPN, ze bood haar excuses aan en alles wordt weer in oude staat teruggezet met een maandbedrag teruggestort als compensatie. Misschien kan justitie er wat van leren.