De tijd van studiekeuze komt weer aan en onze dochter is al een aantal keren op bezoek geweest bij een open dag, toch blijft het moeilijk een keus te maken. Ze vind het leuk om administratief bezig te zijn, kan zich prima redden met klanten en houd van aanpakken. En m eerlijk te zijn wordt het haar ook niet gemakkelijk gemaakt. Heeft ze een richting gevonden die ze wel leuk lijkt, is er op de op de open dag een waardeloze oer saaie presentatie die gewoon afschrikt. De pret opleidingen halen alles uit de kast maar daar heeft ze niet zoveel mee. Maar er is een sterke promotie van beroepen waarin je kan schitteren. Er schijnt een toename te zijn naar exacte vakken alleen de instroom bij ICT neemt nog steeds af. Eigenlijk is het ook niet verwonderlijk want wanneer kom je nu een ICT-er in actie tegen. Op televisie zie je advocaten, modellen, acteurs etc. Ik hoorde afgelopen week dat je in je opleiding pas heel laat geconfronteerd wordt met techniek.

Ook de automatiseringsgids heeft er deze week een aantal artikelen over. De aanleiding was het afblazen van een landelijke ICT campagne. De voorpagina begint er zelfs mee en Chris Nap schrijft er als redacteur een commentaar over. Chris was ook co-auteur van het artikel op de voorkant. Raar dat hij alleen in zijn commentaar suggereert dat er geen schaarste is. Een een beetje genant voor een blad dat zegt :het enige betaalde, onafhankelijke ICT-blad (weekkrant) te zijn dat scherp volgt wat er op de Nederlandse markt gebeurt en dat tegelijkertijd de verbindende factor wil zijn voor iedereen die – in welk segment van de samenleving dan ook – zijn vak als ICT-er uitoefent. Nog raarder dat ik helemaal geen nieuwsfeed kan ontdekken. Maar ja op de voorpagina van de site van de SDU staat dat ze technische problemen hebben met de site. Daarover geen kwaad woord want dat hadden we de afgelopen weken ook bij het ICT Platform en we zijn er nog niet vrij van. Maar wij zijn een vrijwilligers organisatie wat je van de SDU niet kan zeggen.

Terug naar ICT en imago. Hoe kan het dat ICT in Groningen redelijk onzichtbaar is? Er werken over de 10.000 in de ICT in onze regio en er gebeuren erg veel leuke dingen maar toch blijft het redelijk onzichtbaar. In het verleden hadden we imago campagnes. Alleen dat was in de Dot Com periode en toen was daar veel geld voor los te krijgen . Toen hadden de commerciele bedrijven in de regio nog een regio kantoor waar ze konden beschikken over eigen marketing budgetten. Tegenwoordig zijn het allemaal fileaal bedrijven geworden. Het hoofdkantoor zit in het westen van het land. We hadden een aantal leuke bedrijven in de regio, Vertis, Wisdom / TMLC maar die zijn inmiddels ook ingelijfd bij een grotere commerciële aanbieder. VCD is al geruime tijd de grootste ICT aanbieder met het hoofdkantoor in Groningen. Maar die kunnen het niet alleen. Duizenden mensen werken bij bedrijven als Atos Origin, Ordina, Getronics, Logica en Sogeti. Prima bedrijven maar filiaal bedrijven. Het beleid en met name de marketing wordt ergens anders gedaan. Met die bedrijven gaan we de oorlog niet winnen want bij een beetje tegenslag: hup alle activteiten naar het westen halen of off shoring naar India.

Is het dan kommer en kwel? Volgens mij niet. We hebben en overkill aan ICT in de regio, veel meer dan de regio eigenlijk nodig heeft. We hebben een breed pallet aan activiteiten op ICT dienstverlening. OK we zijn mager vertegenwoordig in embedded ICT maar daarvoor kan je heel goed in Eindhoven terecht. Om het lijstje met wat we wel hebben maar eens te maken: Overheidsdienstverlening: RDW, IB groep,en semi overheid de Gasunie. De gemeente Groningen, Universiteit en Hanze Hogeschool die samen draadloos Groningen aan het opzetten zijn. Het grootste Universitair Medisch Centrum van Nederland. Ik noemde al de grote ICT aanbieders maar natuurlijk ook een hele schare aan aanbieders die een maatje kleiner zijn maar die leuke spannende dingen doen.

Zijn we anders nog in te onderscheiden? Volgens mij hebben we ook iets met zoeken en dienstverlening op internet. We hebben bedrijven als Traffic4you, Hotels.nl, de nationale vacaturebank, Relatieplanet.nl, Heeiii, Kalooga, en bellen.com. ( ik vergeet er vast enkele) En dan heb ik het natuurlijk helemaal nog niet over de aanwezigheid van Google in de regio. Het afblazen van een landelijk ICT campagne biedt volgens mij kansen om sterker op de trom te slaan. Vorige week stonden we op de CeBIT. Alle reden om volgend jaar groter uit te pakken. Al was het alleen maar om het aantal ICT studenten in Groningen een boost te geven.

Archief