logo_sm.jpgWaarom hoor ik dat nu pas? Gisteren zaten we te praten over informatie die pas (te) laat beschikbaar komt tijdens een project. Ben je ergens mee bezig en dan blijkt opeens dat er een veel snellere, goedkopere of slimmere manier is. Terwijl je samenwerkt met mensen die toch doorgaans goed met de materie bekend zijn. Je zou toch verwachten dat zij op de hoogte zijn van de nieuwste technieken.
Gisteren en vandaag zit ik in zo’n grote stap voorwaarts. Gisteren kreeg ik mijn nieuwe laptop met daarop Vista. Tot nu toe heb ik me vermaakt met XP en soms wat linux. Ik moet zeggen tot nu toe kom ik geen rare dingen tegen bij Vista maar het is ook niet echt een grote overgang. Voor mijn gevoel zoiets van versie 3.1 naar 3.2.
Vista is jaren van te voren aangekondigd, de release is uitgesteld en met alle commerciële machtsmiddelen wordt het opgedrongen. Je kunt wel een PC krijgen met XP maar dan krijg je vista en dan moet je het downgraden naar XP.
Ondertussen gaat de grote concurrent van Microsoft: Google, want zo zie ik dat wel, vrolijk door met het ontwikkelen van online toepassingen.
Vanmorgen heb ik Google Chrome geïnstalleerd. Nog op mijn XP machine en ik ben onder de indruk. Snel en amper aanwezig alleen maar functionaliteit. Gisteren moest ik Firefox op Vista installeren en vervolgens ontbraken er allerlei dingen (ik weet niet zeker of het Firefox was of Vista) maar er moesten nog dingen geïnstalleerd worden om sommige plaatjes zichtbaar te maken.
Outlook heb ik ook de deur uitgedaan want nadat ik een paar keer een crash heb meegemaakt en mail ben kwijt geraakt, staat alles nu bij Gmail. een hele geruststelling waar ik ook ben ik kan mijn mail lezen. PC hapert even? Geen punt binnen een minuut kan ik verder op een andere machine.
Ik open over het algemeen veel tabbladen, en soms loopt de browser dan vast en moet ik alle tabbladen sluiten. Google Chrome schijnt dat niet te hebben. Alleen dat ene tabblad sluit en je kunt gewoon verder werken volgens de makers.
De timing is erg goed want morgen mag ik een workshop geven over de nieuwe media en wat je er mee kunt. Gelijk maar de presentatie aanvullen. In ieder geval kunnen de deelnemers over browsers niet zeggen: “waarom hoor ik dat nu pas?” Want dit is heet van de naald.

Archief