EV1Een jaarwisseling is altijd goed voor een stukje bezinning met terug en vooruitkijken. Ik ben de laatste tijd met mijn zoon in discussie over het doorbreken van de elektrische auto. Hij denkt dat dit nog jaren kan duren. Niet omdat het niet mogelijk zou zijn maar omdat er een zeer machtige lobby is rond het in de lucht houden van oude technieken.
Trots kwam hij met een artikel over dat de elektrische auto nog geen enkele rol van betekenis zal spelen tot 2015. Nu is dat natuurlijk dichtbij dan we vaak denken. Maar toen hij naar de bron van het verhaal keek moest hij wel lachen. Bosch: het bedrijf wat het grotendeels moet hebben van de verbrandingsmotoren.

En hoe sterk de lobby is is te zien in heel veel video’s over de elektrische auto [[wikipedia:EV1]]. Even zoeken op EV1 en dan komt al heel snel het verhaal boven van de eerste elektrische auto van GM.  Er zijn er meer dan 1000  van gemaakt maar ze zijn nooit verkocht maar via een lease constructie te beschikking gesteld. De eerste versie kwam uit in 1997. Het waren 660 stuks en ze waren uitgerust met lood accu’s. Maar de 2e versie (457 stuks) waren met NiMH cellen. De leverancier heeft ze allemaal teruggeroepen vanwege brand gevaar en sinds die tijd is het stil.

Sinds die tijd heeft de wereld niet stilgestaan. Er is veel kennis opgebouwd over nieuwe cellen. De NiMH hebben hun capaciteit minstens verviervoudigd sinds 1997 en Lithium-Ion hebben nog een betere  capaciteit gewichtverhouding. Nu begeef ik me wel op glad ijs want ik kan het niet allemaal goed overzien welke milieu belasting dat met zich mee brengt maar dit soort opslag is wel nodig om Elektrische auto’s te laten rijden.

Groot voordel is dat als de auto’s bij stilstand aan het net hangen ze ook gelijk kunnen fungeren als buffer voor grote peiken in het net. Kortom er zijn inmiddels meer krachten in het spel. En om eerlijk te zijn verwacht ik weinig van de traditionele autofabikanten. Geld voor dit soor vernieuwing hebben ze niet en zeker niet de kennis om het op een vernieuwende manier in de makt te zetten.

Ik verwacht veel meer van de kennis en ervaring die in de nieuwe economie wordt opgedaan. In het artikel wordt gesproken over het subsidieren van auto’s om het gerbuik ervan te kunnen stimuleren. Dat lijkt wel erg op het model dat gehanteerd wordt in de nieuwe economie. Mobiele leveranciers zijn er rijk mee geworden om over Google maar niet te spreken. En zover liggen die werelden nu ook weer niet uit elkaar want de atomatisering van een auto is allang geen kwestie meer van een paar chipjes inbouwen. Het zou wel eens veel harder kunnen gaan dan de traditionele wereld denkt. Natuurlijk zullen er tegenkrachten zijn maar die zullen steeds beter herkend worden door het publiek.

Wil je er meer over weten? Op wikipedia staat "who killed the electric" car, een mooi startpunt.

Archief