De wereld zou een stuk eenvoudiger zijn als alles ook is wat het lijkt. Gezichtsbedrog en opgeklopte verhalen maken het er allemaal niet simpeler op. Wat is nog waar, is nog echt en wanneer kijk je naar een illusie? Kijken naar de televisie is een illusie, reality TV suggereert dat je naar het echte leven zit te kijken maar het blijft natuurlijk een gekunstelde setting. Overleven op een onbewoond eiland is leuke TV maar er lopen natuurlijk altijd productie mensen omheen die de opnames maken.

De afgelopen week was ik op de Hannover Messe en het contrast met de CeBIT was erg groot. Bij de Messe gaat het om echte dingen: lagers, kranen, molens motoren, schroefjes, moertjes en boutjes. Natuurlijk ook veel industriele automatisering en robots maar voor het overgrote deel tastbare dingen.
De autonome robots zitten op de grens maar toch geen toeval dat daar wel een hal van was op de Messe maar niet bij de CeBIT

 

De CeBIT gaat het vaak over virtuele dingen. Zaken die je op een beeldscherm kan zien, concepten, programmatuur. Het een nog veelbelovende dan het ander en het helpt allemaal bij een betere wereld, sneller en goedkoper.

Door middel van marketing zijn we in staat de juiste boodschap bij de juiste persoon (of doelgroep) te krijgen. Op zich niks mis mee want hoe moet je anders aan klanten komen. Maar de verleiding is groot om het iets leuker te maken dan het in het echt is. De reclame code commissie ziet er op toe dat er geen leugens verkocht worden maar de suggestie wekken dat je er gelukkiger van wordt is natuurlijk moeilijk te weerleggen.

Vroeger op het dorp was het simpel. Je wist waar je naar toe moest voor een veger of een paar nieuwe klompen. Het voordeel was ook dat iedereen op het dorp of in de stad wist wie je kon vertrouwen en wie niet.

Langzamerhand komen dat soort principes weer naar boven met behulp van internet. Iedereen kan daar zich voordoen als iemand anders maar langzamerhand wordt het duidelijk wie wie is. Zeg je dat je veel publiciteit hebt gehaald maar er is niets op internet te vinden dan werkt zo’n opmerking averechts. Je CV opleuken is net zo gevaarlijk.

Ik verwacht dat de menselijke maat op veel gebieden weer een rol gaat spelen. Transparantie in wat je doet. Een bedrijf dat duurzaam wil zijn maar een manager heeft die miljoenen verdient heeft nog een hoop te doen. Duurzaam is iets wat je niet even doet door het aanpassen van wat uitingen.

Voor Bartje zou er een gouden toekomst zijn want zijn uitspraak "Doe as ie zeggen, dan lieg ie niet" zal in toenemende mate van belang worden.
 

Archief