De afgelopen week was weer een boeiende. Zeker in deze tijd van gebroken weken waar mensen vrij hebben, het net gehad hebben of het van plan zijn te gaan doen. En dan tussendoor proberen organisaties nog bijeenkomsten, vergaderingen en bezoeken te plannen. Dus het kost geen enkele moeite de agenda vol te krijgen.

Zo mocht ik aanwezig zijn bij een bijeenkomst die werd georganiseerd door Harvey Nash waar Richard Engelfriet een presentatie gaf over netwerken. Dat is mij niet helemaal onbekend en daar zijn er verschillende uitvoeringen van. Die van het zoveel mogelijk mensen proberen te spreken want die zijn er toch eenmaal en als je dan weggaat met een stapel visitekaartjes dan is de bijeenkomst geslaagd of je helemaal vediepen in je gesprekspartner

Gelukkig is Richard niet van die stroming. Hij begon zijn verhaal met dat netwerken eigenlijk flirten is. Nu is flirten in Nederland vooral een zaak van Jongetje / Meisje (man / vrouw, jongen / jongen of alle ander varianten) Oftewel elkaar het hof maken. Maar in het het engels heeft het de betekinis van ergens kortstondig ergens mee bezig zijn. Dat was ook gelijk wat Richard bedoelde. Als je iets wil bereiken bij / met iemand dan zal je eest moeten verkennen of het wel klikt en dat vraagt een speelse aanpak. Geen opschepperij zoals de aanpak bij veel marketing benaderingen: ik ben de beste, mij moet je kiezen maar veel meer ook je zwakheden laten zien. Hij noemde het woord: Ontsokkelen.  Prachtige uitdrukking, wat mij betreft voeren we dat woord in. In plaats van je op een voetstuk te zetten, "be good and tel it", je ontsokkelen, de menselijke maat er in brengen. Durven te vertellen dat je ook fouten maakt maar er wel van leert.

Hij noemde ook het fenomeen dat alles gelijk een logo moet hebben en een fantastische naam. (Ik schreef al eens eerder over No Logo) Zelfs eenmanszaken hebben soms een fantastische mooie naam met een slogan erbij terwijl het sterkste merk natuurlijk de persoon zelf is. Gelijk viel er een kwartje. Als die sites van een ZZP-ers waar gesproken wordt over wij. Voelt heel vreemd aan. In Nederland is er maar één die dat kan volgens mij en dat is onze koningin. Maar ik moet eerlijk zijn, het was voor mij ook een vraag hoe ik mezelf ging neerzetten. Hoe vaak ik niet de vraag moet beantwoorden: Van welk bedrijf bent u? De laatste tijd zeg ik: "van mezelf". Dat levert vaak een spontane lach op maar het is wel serieus bedoeld.

Natuurlijk doe je je best: levert dat wat je afgesproken hebt. Dat mag je tenminste verwachten. Een paar weken geleden sprak ik met een poolse IT-er die had de uitdrukking: I’m a fan of the underpromising overdelivering approach. Richard noemde dat :geef dingen weg uit je showroom. Dingen die een klanten erg waarderen en die de relatie sterker maken.

Er is al een poosje een trend ontstaan die gaat over de menselijke maat, het luisteren naar ervaringen van anderen met ervaring. Veel meer dan het geloven van prachtige reclames, glimmende brochures, brede banieren, snelle spots en mooie beloftes. Het gaat veel meer over het vinden van gelijkgestemden. Ik zag een mooie presentatie op TED over dit fenomeen.

Richard gebruikt het woord "ontsokkelen". Dat gaat volgens mij ook op in een veel breder verband.  Iedereen herinnert zich nog wel de beelden van het beeld van Sadam Hoessein waarvan het beeld werd ontsokkeld maar ook zijn gevangenneming, een ontluisterend beeld.

En misschien gaat het woord ook wel op voor de helden van de financiele markten die zich heel dik lieten betalen voor de acties waar de wereld nu mee worstelt. Recentelijk stapte Marc Calon even op de sokkel van voorzitter van Aedes als zelfstandig ondernemer maar koos eieren voor zijn geld toen bleek dat er al stevig aan het sokkel werd geschud. Ik vermoed dat de komende tijd er nog wel wat meer ontsokkelt gaat worden.

 

Archief