Lees ik vandaag in de krant dat de graaicultuur al aanwezig is bij startende managers. Volgens het artikel hebben studenten te weinig normbesef volgens veel bedrijven. De hogescholen en universiteiten moeten daar meer aan doen.  Iets met pot en de ketel die elkaar iets verwijten. Want om te starten is het een bedrijfscultuur die wel of niet de gelegenheid geeft.

Ooit in het verleden deden we een normen en waarden traject bij KPN district Groningen . (ruim 10 jaar geleden) Dat was toen nog een zelfstandig opererend organisatie onderdeel.  We starten bij de managers op de werkvloer met vragen zoals: wat vind je dat moet kunnen, wanneer moet er iets van gezegd worden, wanneer krijgt iemand een berisping, een slechte beoordeling, moet iemand geschorst worden en wanneer zou iemand ontslagen moeten worden.

Een prachtig overzicht volgde en het bleek met het normbesef wel aardig te gaan. Met de dienstauto de buurman aanslepen als die pech had kon nog wel maar bier halen voor de voetbalvereniging kon volgens velen niet. Het belasting formulier op kantoor kopieren was geen probleem maar een kleurplaat voor een van de kinderen stuitte op meer verzet. Op een paar punten was een zero tolerance. Geld `lenen` uit een kas maar ook het uit laten lekken van een geheim nummer.  Iedereen was het erover eens zonder uitzondering dat dit stond op ontslag.

Vervolgens werden de vragen gesteld aan de directie en die waren veel minder tolerant. Op 80% van de genoemde voorbeelden stond ontslag.  Eigenlijk was er niets wat moest kunnen. Toen we vervolgens vroegen hoe ze er zelf mee om gingen werd het stil want het was een publiek geheim dat de directeur eens was betrap terwijl hij een kleurboek aan het kopieren was. Er volgde een stevige discussie want als het hogere management al de teugels liet vieren waar zou het dan eindigen? Maar ze beseften zich ook wel dat ze dan die regels ook over zichzelf afriepen en in de open organisatie die het inmiddels wel was geworden bleef weinig verborgen.En als geen ander wisten ze dat het averecht ging werken om allerlei dingen te verbieden die ze zelf wel deden.

Het werd een mooie gedragscode die werd geformuleerd. Waarbij er geen weten of regels waren maar wel een duidelijk verhaal: Volgens de wet strafbare handelingen, stond op ontslag. (diefstal, verduistering etc.) Veel zaken werden teruggelegd bij de persoon. Doe vooral geen dingen waarvan je het niet op het werkoverleg durft te vertellen. Bij twijfel altijd iemand raadplegen. Dat lijkt vaag maar in het bedrijf dat we toen waren was het een dijk van een gedragscode. Graaien stond toen gelijk op ontslag.

Door de loop van de jaren is KPN een landelijke organisatie geworden met uniforme werkwijzen en systemen. En veel van die organisaties zijn ook op elkaar gaan lijken want alle methoden en modellen zijn gebaseerd op dezelfde uitgangspunten.Heel veel bedrijven maken gebruik van standaard software die wereld wijd worden gebruikt Baan had vroeger een succesvol product maar SAP wordt tegenwoordig veelgebruikt. Sap tref je in veel bedrijven om de huishouding van het bedrijf te runnen van verkoop ondersteuning HRM en productie.

Prachtig hoe je het verkoop proces kan monitoren. Een verkoper ziet een mogelijke kans bij een klant en kan dit alvast invoeren in SAP als koude lead, is er eens met de klant over gesproken dan kan het veranderen in een warme lead. Aan deze lead kan je gelijk de verwachte omzet noteren en daarnaast is het mogelijk de kans te scoren dat het doorgaat.

Stel dat ik een stratenmakersbedrijf heb en ik ben daar verkoper. ik zie een nieuw gebouw bij de buurman van mijn klant gebouwd worden dan weet ik dat er ook bestratingswerk moet komen. ik schat in hoeveel er bestraat moet worden en vul de te verwachten omzet in als koude lead met een waarde van 20.000 euro. Vervolgens score ik de kans op 10% want ik heb een prima relatie met mijn klant die me misschien wel kan introduceren. Als ik er eens op bezoek geweest ben en hij geeft aan dat er inderdaad bestraat moet worden dan wordt het een warme lead en de kans stijgt naar 40%. want hij had nog geen bestrater op het oog. Al deze gegevens worden meegenomen in de te verwachten omzet. Een mooie voorspelling waar aandeelhouders erg blij mee zijn. 

Ik begreep dat het "mooie" van SAP is dat je ook al gelijk de bonus voor deze deal vanaf het begin kan toewijzen, wie werken er aan mee en wie krijgen welk aandeel. Prachtig want als medewerker kan ik zien ho mijn bonus zich ontwikkeld. Ik kan me nog herinneren uit mijn security tijd dat er iemand is ontslagen omdat zijn moeder die ook bij het bedrijf werkte de gescoorde opdrachten op naam van haar zoon boekte. Bijzonder detail was dat ze tijdens het onderzoek ontkende dat het haar zoon was. 

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik geen enkel verstand heb van SAP en hooguit bij mijn laatste werkgever er mijn uren in moest verwerken. En dat was een drama.  Al heb bovenstaande is niet meer dan een inschatting van me dat het zo zou kunnen gaan. Het hoeft natuurlijk niet. Maar als je het zou willen. De software ondersteund het wel. 

Om terug te komen op de studenten. Het is maar net in welke bedrijfscultuur ze komen. En daarnaast ligt er een belangrijke rol bij het recruitment proces. Daar bepaal je wie je aanneemt.

Hup ik moet weer aan de slag snel kijken hoe de pipeline qua opdrachten voor mijn eigen bedrijf er uit ziet. 

Archief