Het zal niemand ontgaan zijn dat er per 1 oktober een nieuwe wet van kracht is die spammen naar bedrijven verbiedt. Naar prive personen was het altijd al verboden maar nu mag het ook niet meer naar info@bedrijf.nl.

Zoals het het een goed Nederlander betaamt gaan we dan nog even snel de laatste week van september een mail sturen aan alle mensen waarvan we maar een mailadres kunnen vinden. Daarin stel je de vraag: wil je nieuwsbrieven van ons blijven ontvangen schrijf je dan in in ons bestand. Eigenlijk zo fout als het ook maar even kan. Want veel van die mail kwam op mijn prive mail adres wat dus al vijf jaar lang niet mocht.

Zo ook een advocaten kantoor in Groningen die zich profileert met een specialisatie in Intellectueel eigendom en juridische aspecten van ICT. Ik kreeg op 30 september een reclame mail met daarin de oproep om me in of uit te schrijven. En natuurlijk de uitleg dat het vanaf 1 oktober niet meer mag naar bedrijven en dat het mogelijk moet zijn eenvoudig uit te schrijven. Saillant detail is wel dat de mogelijkheid om uit te schrijven er niet is. Wel ergens in de tekst van het openingsartikel maar niet in de header of footer. Wel staat er prominent in de header 2 keer dat je je kunt aanmelden en je kunt het ook nog afdrukken. Handig om deze misser in te lijsten.

De afgelopen week heb ik denk ik ruim twintig van dit soort mailtjes gekregen. Waarschijnlijk veel meer maar die zijn blijven hangen in het spamfilter. Het wordt dus lastiger om koud te acquireren. Ik kan me de verleiding dus wel indenken. 

Een goede nieuwsbrief applicatie moet beschikken over een opt-in en een op-out mogelijkheid. Een ontvanger moet altijd bewust zich aanmelden. Het kan dus niet zo zijn dat een bedrijf adressen importeert die vervolgen gemaild worden, er zit altijd de stap tussen. U bent ingeschreven in het bestand wilt u dit? (anders zouden derden mensen kunnen aanmelden.) Doet een klant niets dan krijgt hij de mailing ook niet.

Op deze manier bevat een bestand altijd mail adressen van mensen die de mailing bewust wel willen ontvangen. Eigenlijk super handig voor de maker van de nieuwsbrief want het verloop in de inschrijvingen  zegt iets over de betrokkenheid van klanten. En er hoeft nauwelijks tijd aanbesteed te worden qua onderhoud. Het bestand muteert vanzelf. Op één punt moet er nog wel iets worden gedaan. Het handmatig verwijderen. In het geval mensen een andere baan krijgen en het mailadres komt te vervallen die moeten nog wel handmatig verwijderd worden. Of als mensen komen te overlijden. De rest van de uitschrijvingen gaat automatisch tenminste als die mogelijkheid prominent aanwezig is en niet weggestopt.Maar dat zou je niet moeten willen want dat levert ergenis op bij klanten en de mondige klant tegenwoordig gaat op zoek naar een mogelijkheid zijn ongenoegen te uiten. Wat dat betreft is de klant mondiger geworden en dat is maar goed ook.

 

 

 

 

Archief