ZZP Nederland heeft het initiatief genomen om workshops te organiseren rond thema's zoals, "Hoe wordt ik een een persoonsmerk", "Calimero marketing" of "internet marketing". De opkomst is overweldigend. Deels zal dat komen door de aantrekkelijke prijs maar er is ook een honger te bespeuren bij ZZP-ers over bepaalde thema's. Dat is ook wel logisch want aan veel van het andere aanbod hangt een stevig prijskaartje en de uitvoering is dan ook vaak overdag. ZZP-Nederland kiest bewust voor een lage entreeprijs en ook voor de avonduren. Namens ZZP-Nederland ben ik betrokken om de avond in goede banen te leiden. Dubbel zo leuk omdat ik zelf ook ZZP-er ben en dus eigenlijk zo veel "collega's"spreek.

Het is een mooi bont gezelschap van designers, meubelmakers, motormonteurs, schadeletsel adviseurs, kunstenaars etc. Toch is er veel dat ze bind. Allemaal werken ze zonder vangnet, zonder een grote ondersteunende organisatie. Ze moeten vaak beslissingen nemen die gevolgen hebben over de toekomst. Iets waar je in loondienst ook wel eens mee te maken krijgt als je gaat solliciteren. Maar je eigen baas zijn, zelf moeten besluiten wat doe ik wel of wat doe ik niet komt dagelijks aan de orde. Zelf valt het me op dat je dagelijks met geld bezig bent. Dat had ik helemaal niet toen ik in loondienst was.

Wat helemaal belangrijk is voor een ZZP-er is tijd. Want stel je neemt een klus aan die je niet helemaal op hete lijf geschreven is maar het verdient wel aardig. (of je moet het wel doen omdat het even niet zo goed gaat). Komt er dan een opdracht voorbij die je graag had willen doen maar ja je hebt net die andere opdracht aangenomen. Tijd is voor een ZZP-er maar deels aan te passen. en er gaan maar 24 uur in een etmaal.

Alle aspecten die bij een groot bedrijf spelen spelen ook bij een ZZP-er. OK personeelsaangelegenheden die spelen er niet. Maar dat is dan ook het enige. 

Op een bepaalde manier zijn al die ZZP-rs toch collega's want hoewel ze niet hetzelfde vak beoefenen zijn er toch wel veel overeenkomsten: allemaal moeten ze iets doen met marketing, acquisitie, boekhouding, de eigen verzekeringen, en relatiebeheer. ZZP Nederland heeft dit goed gezien en volgens mij is het eind van de groei nog lang niet in zicht. Het luit ook heel mooi aan bij het onderwerp waaraan ik een poosje geleden aandacht bestede: Zelforganisatie. Eigenlijk is een ZZP-er misschien wel een van de mooiste uitingen van dit begrip.  

Archief