Er zijn van die spreekwoorden die heel mooi iets aangeven. De één mag een koe stelen, de ander mag nog niet over het hek kijken! is er wat mijn betreft zo een. Tot voor kort gebruikte ik het in een iets andere vorm: de een mag een koe uit de wei halen, de ander mag nog niet over het hek kijken. Waarschijnlijk omdat ik stelen en mogen niet in een zin wil gebruiken. Stelen mag in mijn ogen sowieso niet. Maar dit terzijde.

Wat de één mag hoeft de ander nog niet eens aan te denken. Het is oneerlijk verdeeld in de wereld. Over het algemeen krijg je als vrouw simpeler iets voor elkaar als je knap en blond bent, langbenig en goed geproportioneerd. Bij mannen in ieder geval. Bij vrouwen ligt dat wat complexer. Maar mensen doen graag zaken met succesvolle mensen. Daar geldt ook de wet "The rich get richer". Een erg oneerlijk principe.

Je ziet het overal in terugkomen. De trek naar de steden. Mensen willen graag zijn daar waar "het gebeurt". Auto- en meubel boulevards zijn succesvol omdat dat mensen trekt. Meer dan de optelsoms van de individuele zaken zou doen. Aan de andere kant hebben kleinere zaken in dorpen het moeilijk. En ook kleinere winkels in de wijken van grote steden.

Grote bedrijven mogen klanten "mishandelen". Ze op afstand zetten door middel van Voice Reponse (kies 1 voor vragen over de nota, kies 2 voor storingen). Krijg je een mail van zo'n bedrijf dan is het vaak een noreply@arrogantbedrijf.nl. En als je al mail krijgt dat is het van de afdeling customer support heel vaak zonder een naam erbij. En als je dan een klacht hebt, moet je wel heel erg doorpakken wil je gehoord worden.

Mijn weblog heeft inmiddels voorbeelden van Dell, Canal digitaal (of Canal-digital), VNU media en Q-park. Allemaal bedrijven die denken dat ze het kunnen maken niet te reageren op klantklachten. Zodra er aandacht aan besteed wordt op deze weblog, komen snel de excuses en soms lang aandringen wordt het toch opgelost. Maar ook hier geldt, mij lukt het tot nu toe redelijk omdat ik een stok achter de deur heb. Andere mensen kloppen aan bij Kassa of andere consumenten programma's. Volgens mij is dit maar een topje van de ijsberg want als ik al 4 gevallen heb dan moet het wel heel erg slecht gesteld zijn. En dan tel ik maar voor het gemak niet de strubbelingen met gemeente Leek en Provincie Groningen mee. Ben ik een notoire klager? Dat moeten anderen maar zeggen. Ik voel me in ieder geval in goed gezelschap van Youp.

Voorlopig lijkt het er op dat "De een van een klant mag stelen (vaak grote bedrijven), de ander mag nog niet  eens een week op vakantie.

Naar aanleiding van de vorige blog kwam Harry met de volgende opmerking: Misschien moet er maar eens een website komen waar centraal allerlei klachten over dienstverlening gedropt kunnen worden. Lijkt me een goed idee. Om direct een site te maken lijkt me net even te vroeg. Voorlopig wil ik ze hier wel verzamelen in een aparte rubriek. Dus heb je een misstand die niet naar behoren is opgelost, mail me dat.  (natuurlijk trekken we het nog wel even na zodat we de eventuele kwaadsprekerij over concurrenten er uit filteren)

Archief