Foto: Koos Boertjens

Ieder jaar is het begin november in het Martiniplaza weer een groot feest voor zakelijk Noord Nederland: de promotiedagen . 1300 standhouders verwelkomen daar 30.000 bezoekers. Het is een groot netwerkfeest en daarbij blijft het voor mij de vraag of daar wel zoveel direct zaken gedaan worden. Het is vooral het ontmoeten van oude bekenden, huidige partners en in contact komen met nieuwe mensen en initiatieven.

Dit jaar had ik met twee andere partijen op het allerlaatste moment een standje gehuurd. Ik had verwacht dat het op een onmogelijke plek zou zijn vanwege het late tijdstip van boeking. Maar het tegendeel was waar, het was een stand naast de trap, volledig in het zicht. Bij die eerste drie gesprekken was het gelijk bingo, een paar mensen die ik lang niet had gesproken maar inmiddels bezig zijn met projecten waar ik grote raakvlakken mee heb. Ook het einde van de 2 dagen bracht nog een leuk contact. Natuurlijk ook tussendoor met nog tientallen mensen gesproken.

Het is leuk om te zien hoe anders je een beurs beleeft als je er alleen voor het netwerken staat. Traditioneel staan bedrijven op een beurs om zoveel mogelijk leads te genereren en zoveel mogelijk mensen te spreken. In mijn geval geldt hetzelfde alleen zit ik niet te wachten op een grote hoeveelheid contacten maar juist om de juiste contacten. En hoe vind je die? Dat is meer afhankelijk van toeval. Een normale week bevat voor mij altijd netwerkmomenten, de promotiedagen zijn niet meer dan dat ,maar dan in een ingedikte vorm. Het grote voordeel is dat tientallen mensen je daar zien en je zo even weer zichtbaar bent. Dat heeft tot gevolg dat mensen die je zien staan, je opeens aanspreken. Soms met overmerking: “nu ik je toch zie”. En dan komen de mooie verhalen en kansen. Natuurlijk gebeurd dat ook bij alle andere uitingen via deze web log of tiwtter maar in het echte leven is het toch leuker.

Helemaal nieuw is dit netwerken niet want de laatste jaren is het ook al de mogelijkheid een tafel te krijgen op het netwerkplein Noord en ook is er te stand van Business and Bubbles die ook alleen tot doel heeft mensen met elkaar in contact te brengen. Alles verandert, dus ook de promotiedagen. Voor mij was het erg handig om samen een stand te hebben, niet op een netwerk plein maar bij juist op een andere plaats waar wel veel mensen voorbijkwamen.

Het gaf mij volop de kans om te vertellen over Rijnlands organiseren en de relatie naar participatie en de inzet van Social Media. De onderwerpen waar ik me de laatste weken intensief mee bezig hou. De komende week mag ik twee keer het verhaal vertellen over de relatie tussen het Rijnlandse organiseren en de verkiezing van “Het leukste dorp van Groningen. Inmiddels heb ik daar een boekje over geschreven die de komende weken gedrukt wordt. Het is nog een boek in bèta versie, versie 0.8 in softwaretermen. Ik hoop dat net voor de kerst versie 1.0 gereed is en ik hoop dat door alle opmerkingen en commentaren versie een 1.5, 2.0 enz. elkaar snel zullen opvolgen. Het gaat uitgegeven worden door middel van Printing on Demand. Ze worden gedrukt naar behoefte dus een nieuwe versie is niet meer dan het uploaden van een nieuwe versie. Wie weet verschijnt ooit de versie 10.0.

 

Archief