De afgelopen week stuitte ik op een uitzending waarin Rijkman Groenink te gast was bij College Tour. De oud bestuursvoorzitter van ABN AMRO keek  tegenover 200 studenten terug op zijn loopbaan. En om eerlijk te zijn het viel me niet mee. Wat een kille man. Het was een prachtige uitzending waar Rijkman Groenink zichzelf neerzette als iemand die nauwelijks enige vorm van zelfreflectie heeft. Een kille persoonlijkheid die weet dat hij geen empathisch vermogen heeft. Hij is er erg helder over als je het niet hebt kan je het ook niet leren. Natuurlijk kan je er wel wat trucjes voor leren maar echt empathisch wordt je niet.  De video geeft aan wat voor type leider hij is. Bekijk gerust de hele uitzending. Verplichte kost op school lijkt me.

http://collegetour.ntr.nl/page/detail/790296

Wel kan hij goed relativeren en daarmee heeft hij  ook de woeste perioden overleefd.  Dat is in de uitzending ook mooi te zien hij kan prima aangeven waarom hij recht heeft op een groot bedrag wat hij in de jaren heeft gekregen in de vorm van aandelen. Maar als er door gevraagd wordt op zijn rol wil hij niet reageren. Hij weigert gewoon en gebruikt daar het argument discretie voor. Wat me wel opvalt is dat de 200 studenten hem daar mee laten wegkomen. Een student vraagt nog wel of Rijkman Groenink niet zijn kant van het verhaal wil vertellen. Dat weigert hij. Dat is jammer want daar ligt wel de kern van de oplossing van de economische problemen waar we inzitten. Daar kunnen we veel van leren.

Terug in de tijd. Jack Welch was CEO van General Electric. Wat jarenlang te boek stond als beste geleide bedrijf ter wereld. Jack schetst een model dat uitgaat van 4 type leiders. De extremen: sturen op waarden andere extremen op getallen en resultaat. Hierboven staan ze in het figuur.  Type 2 moet je gelijk ontslaan volgens Jack, ze dragen niets bij. Type 3 moet je de kans geven je kunt ze bijleren dat resultaten belangrijk zijn naat de warden waar dit type leider op stuurt. Type 1 zoek je dus. Jack is helder over type 4: gelijk ontslaan. Geef ze ook geen 2e kans als ze geen gevoel hebben voor de waarden van het bedrijf. Ze zullen het ook niet meer krijgen.

Als ik het langs deze meetlat leg dan had Rijkman Groenink nooit op de positie moeten komen waar hij heeft gezeten. In een ander interview geeft Jack Welch aan waar een goed bedrijf aan moet voldoen.  En dan met name waar medewerkers aan moet voldoen. Hij geeft aan dat medewerkers moeten dromen en zweten voor het bedrijf. In andere woorden ze moeten betrokken zijn bij het bedrijf. Het bedrijf moet ook van hen zijn.

Inspirerende woorden. In veel gevallen hebben we nog een lange weg te gaan. De laatste tijd kom ik veel in aanraking met studenten en scholen. Als er een ding duidelijk is de mensen die nu het onderwijs verlaten worden allemaal opgeleid tot type 4 managers en medewerkers. Hoog tijd dat er meer aandacht komt voor de waarden, wat bindt je aan een bedrijf, waar wil je je voor inzetten.

Natuurlijk is Jack Welsh ook geen softy. Hij heeft ook bedrijven gesloten of verplaatst naar lagelonen landen. Duizenden mensen zonder werk laten zitten. Snoeihard. Maar wat een verschil hoe beide mannen terugkijken op hun loopbaan.

Hier nog een video over GE en Jack Welch.

 

Mijn voorstel voor docenten. Laat studenten de video van Jack Welch zien en daarna de uitzending van Rijkman Groenink en zoek de verschillen.

Archief