We hebben weer een compleet nieuw jaar voor de boeg. Een jaar waarin  ik hoop dat al die mooie prille voorbeelden van de nieuwe werkelijkheid wat sterker gaan worden. Soms zou je wel willen dat het sneller gaat maar aan de andere kant gras kan je niet harder laten groeien door er aan te trekken. Het afgelopen jaar stond bij mij vooral in teken van de veranderende maatschappij. Meer initiatief bij de mensen zelf en minder bemoeienis bij de overheid. Dat heet zo mooi de kanteling in de maatschappij. Mensen moeten meer zorgen voor hun eigen leefomgeving. De overheid kan het niet allemaal meer. Ze moeten dingen loslaten. En dan zie ik steeds die jongetjes voor me: beiden de handen om de bal. Ze zijn het eens wie de bal krijgt maar dat ene jongetje wil niet loslaten. 

 

Thema's die in het bedrijfsleven ook spelen. De werkvloer weet het best hoe het moet. De top is vaak met heel andere dingen bezig. In mijn functies bij PTT KPN en ATOS heb ik talloze sessies meegemaakt over TQM, Empowerment, klantgericht werken. Bijna allemaal top-down geïntroduceerd. Er veranderde weinig, de top bleef de bal vasthouden. Misschien wilde de top wel anders maar de lagen eronder waren een soort lemen laag die de signalen niet of verkeerd doorgaven. Ook geen wonder want bij een platter wordende organisatie vervallen de tussenlagen. Zijn grote organisaties in staat om zichzelf om te vormen? Om eerlijk te zijn…. ik denk het niet.

 

De verandering komt dus van kleine bedrijven. BSO was daarvan een mooi voorbeeld. Bij een bepaalde grootte deelde het bedrijf zich op in kleinere cellen die weer konden groeien. BSO werd Origin, dat ging op in Atos Origin en nu heeft dat bedrijf zijn Origin verloren is weer gewoon ATOS. Van de oorspronkelijke BSO gedachte is niets meer te bespeuren.

 

Hoe staat het nu met de BSO achtige aanpak? Met name bij kleinere startende bedrijven is vaak te horen dat er een informele sfeer is: een platte organisatie en toegankelijk voor klanten. Vaak is te horen dat de medewerkers het fantastisch vinden om met een kleine organisatie een mooi resultaat neer te zetten. Ik moest er aan denken toen ik vanmorgen de Nieuwjaar wens kreeg van VOYS Telecom. Een "klein" telecom bedrijf waar ik klant ben. Ik ken het bedrijf al wat jaartjes en Mark V sprak ik eens toen hij pas begonnen was. Leuk om te zien hoe zijn bedrijf gegroeid is en prachtig om te zien hoe hij zijn filosofie deelt met de collega's maar ook met de klanten en de rest van de wereld. Het VOYS handboek is gewoon online te lezen. En de bedrijfsfilosofie is gewoon te lezen op de bedrijfs blog. Voys telecom is gegroeid naar 22 medewerkers. Het enthousiasme spat er af. En het is super prettig dat als je belt gelijk iemand aan de lijn krijgt. Heel open en prettig. Alles wat er in het handboek staat herken ik wel vanaf de buitenkant. Transparant dus

 

Daar waar ik in de maatschappij prachtige voorbeelden zie van de nieuwe maatschappij zie ik ook bij bedrijven ook parels die als voorbeeld kunnen dienen. Mark is met  Voys Telecom duidelijk bezig met anders organiseren. Hij is aan het loslaten. Volgens hemzelf: Daarnaast hou ik me bezig met doorontwikkeling van organisatie en techniek; welke diensten kunnen we vernieuwen of verbeteren, hoe kunnen onze interne processen nog beter en meer van dat soort vragen houden mij bezig. De dagelijkse gang van zaken laat hij over aan zijn collega's. Ik ben benieuwd hoe Mark tegen zaken aan kijkt. 

 

Het is tijd om weer eens een kop koffie met Mark te drinken (hij drinkt Espresso). Dat wordt vast een leuk gesprek. 

Archief