Gisteren en eergisteren was het weer Nl Doet, de grootste vrijwilligersaktie van Nederland. Ruim 8300 klussen zijn geklaard. Een geweldig leuke actie. Er werd geschilderd, opgeruimd, getimmerd voor een vereniging, stichting of zorginstelling. Dat gaat gepaard met heel veel media geweld. Zelfs de koningin en de toekomstig koning doen mee. Het gaat over een beetje zorgen voor je eigen omgeving. De hengelsport vereniging in ons dorp had al de jaarlijkse actie om de kanalen en sloten zwerfvuil vrij te maken. Nu doen ze dat tijdens NL-doet. 

 

In ons dorp hebben we in dat weekend ook de vrijwilligersavond. Op die avond zijn de vrijwilligers van harte welkom en daar nemen we even het jaar door wat gaat er allemaal gebeuren. Het heeft 6 jaar geduurd maar eindelijk wordt de avond zoals het is bedoeld. Al de mensen die iets met het dorp hebben gewoon bij elkaar. Het rare is dat er in het begin nauwelijks mensen kwamen want niemand vond dat hij of zij vrijwilliger was. Er leefde schijnbaar het beeld dat het geweldenaren zijn die dag en nacht bezig zijn met vrijwilligers werk. Als je mensen er op aansprak was vaak te horen ja maar ik ben geen vrijwilliger. Maar als je ze dan wijst op het feit dat ze in de kantine staan bij het korfbal, grensrechter het voetbal, voorlees moeder, zieken bezoeken in kerkelijk verband, verkeersregelaar bij een evenement of collecteren voor een goed doel, dan blijkt al snel dat iedereen vrijwilliger is. Mensen die net even wat meer doen, Zo bekeken is het ook het oprapen van dat blikje op straat vrijwilligerswerk. Want eens per jaar rapen we blikjes, flesjes, wietzakjes, chipszakken, vuurwerkhulzen en noem maar op onder het mom van de grootste vrijwilligers actie. Dus raap je een blikje op en gooit je het in een prullenbak dan ben je ook welkom op de vrijwilligersavond.

 

Het gaat er om dat je net iets meer doet. De winkelier zei het vroeger zo mooi als iets afgewogen moest worden: "Het is iets meer, mag dat?" Marketing technisch een geweldige vondst. Je doet iets extra en heel subtiel wijs je er op. Bijna als excuus dat je "per ongeluk" teveel hebt afgewogen. Hij had het ook niet hoeven zeggen. In het engels is er de kreet "under-promise and over-achieve". Je doet meer dan je beloofd hebt. (en je belooft niet teveel) 

 

Het staat een beetje in schril contrast tot wat bedrijven er soms van bakken. Paardenvlees in lasagne, te weinig koffie in de koffiepads, te weinig alcohol in blikjes bier. Bas Heine schreef er een mooi artikel over onder de naam Zwendel. Wat maakt dat mensen die van nature zich belangeloos opstellen als ze in een herkenbare gemeenschap zitten, zodra ze zich in een competitieve omgeving zitten heel snel de hand lichten met de regels? Zijn dat andere mensen? Ik denk het niet. Blijkbaar worden we slim overgehaald om mee te doen in die race om de beste te willen zijn het grootste marktaandeel te krijgen met zo hoog mogelijke winst. In die omgeving verliezen we snel onze geloofwaardigheid.

 

Gisteren was er een tenenkrommend verhaal in VARA's Kassa over hoe hooghartig Vodafone omgaat met klanten. Ik vraag me af of Elian Swaab van Vodafone ook mee heeft gedaan met NlDoet? NlDoet haalt ons slim over om mee te doen met vrijwilligers acties. Een beetje in de taal van Elian. Ik zou met hem wel eens een kop koffie willen drinken wat hij zelf van zijn optreden vind. Elian zou je me willen mailen? smile@janhut.nl Want Bas Heine sluit zijn geweldige artikel af met de opmerking: Al die halfhartige schuldbekentenissen en dat luchthartig schouderophalen. Het echte praten moet nog beginnen. OK doen we, Elian mail je me?

 

Om het niet te somber te laten eindigen, ik zag nog een animatie die gaat over een oplosrichting. Mooi in beeld gebracht hoe een klein beetje jokken leidt tot een economische crisis. Mooi!!

Archief