DSC07117Vorige week waren we met een groep van 8 personen op bezoek in Feuchtwangen in Duitsland. Net als Oostenrijk en Schotland gingen we met een busje. Het waren weer geweldig leuke dagen. De heen en terugreis waren  net als de vorige 2 trips minstens zo leuk als de bezoeken zelf. Deze keer stond het bezoek in het teken van de “dag van de Regio”. In Nederland was dit jaar de dag van de Regio (voor de 10e keer) op 5 en 6 oktober. In Schotland was de dag van de regio voor de 3e keer, in Duitsland zijn ze er in het verleden mee begonnen en daar was het voor de 15e keer.

 

Ons bezoek aan Duitsland gaf een  heel ander beeld van de dag van de regio. Daar waar het in de andere landen om een evenement gaat, gaat het in Duitsland om een bredere doelstelling. Daar staat centraal hoe je een sterke regio kan krijgen in de mondiale verbonden wereld.

 

Daar zagen we mooi voorbeelden van lokaal en duurzaam verbouwde producten. Maar we kregen ook een presentatie over hoe er werd aangekeken tegen grote wereldmerken. Mooi om te zien hoe de organisatie reageerde toen een wereldmerk als Nestlé sponsor wilde worden van de dag van de regio. Dat hebben ze dus niet gedaan net zoals ze Coca Cola of andere wereldspelers niet als sponsor wilden hebben.

De voorzitter van het Bundes verband regional beweging had een heel mooie prikkelende presentatie over hoe ze daar opkomen voor de lokale economie. We bezochten een melkfabriek waar een groot deel van de productie bestaat uit biologisch geproduceerde regionale producten. Indrukwekkend maar daarna gingen we kijken in een supermarkt die die duurzame producten verkocht. Ik vond het schokkend om te zien hoe in een heel klein hoekje van de winkel de producten stonden opgesteld.  

 

De laatste dag bezochten we een biovergister opgericht door 5 jonge boeren (tussen de 20 en 30 jaar.) Naast de biovergister, lagen de daken ook vol met Zonnepanelen en er stond op een heuvel een windturbine met een capaciteit van 2 Megawatt. Iemand uit de groep stelde de vraag wat nu beter is Biovergister, zonne- of windenergie. Dat is appels met peren vergelijken maar de jonge boer had een duidelijk voorkeur voor de biovergister omdat het dicht tegen de bedrijfsvoering aan ligt. Maar ook omdat een biovergister een constante productie levert, in dit geval van 365kW. en daarnaast wordt er warmte geproduceerd voor 20 huishoudens.

 

Het was een mooi bezoek met voldoende stof om over na te denken. In Februari 2014 komen de 5 andere landen naar het Hoogeland. Het onderwerp dan is regiomarketing. Toevalligerwijs was er deze week ook een bijeenkomst over Noord-Groningen als Wadden– en Wierdenregio. Daar klonk bij sommigen een duidelijke roep om een sterke centrale aanpak die door de overheid moet worden aangezet en vervolgens door de lokaal betrokkenen moet worden uitgedragen. (tenminste dat is een beetje wat er van de bijeenkomst mij is bijgebleven). Als ik zo terugdenk aan Duitsland dan is het niet de sterke marketing van het gebied wat me opviel. Eigenlijk zou ik niet eens weten hoe dat gebied heet. Wat me wel is bijgebleven zijn de mooie verhalen over de geschiedenis en en het enthousiasme van de mensen over hun lokale geschiedenis en de produkten. (OK ook wel de veel te lange toespraken, maar dat schijnt er in Duitsland bij te horen).

Die lokale producten en geschiedenis hebben we ook heel veel van. Nu nog de mensen die het verhaal willen en kunnen vertellen.

Archief