circleIs je het wel eens overkomen dat je na een bijeenkomst denkt: mooi en wat nu? Hoe vaak is het mij niet overkomen dat ik bij een presentatie zit en dan het gevoel heb dat er bij de mensen  in de zaal meer kennis zit dan degene die presenteert. Misschien niet per individu maar wel de totaal bij de aanwezigen. Als je al die kennis een bij elkaar kon brengen wat zou dat mooi zijn. Als een inleider eens de aanwezigen zou uitnodigen zijn kennis aan te vullen? Het vertrouwen aan de genodigden te geven. Niet om te kijken wie er het meest van weet maar om met elkaar de kennis te verbreden en te verdiepen? Maar ook om te kijken wat je er mee zou kunnen doen om zo verstandiger beslissingen te nemen. Niet om gelijk met  het eerste  beste idee aan de slag te gaan.

 

De afgelopen week mocht ik een training volgen op het gebied van The art of Participative Leadership, oftewel hoe kan je gesprekken voeren die er toe doen? Het waren een paar dagen van oefenen en stilstaan bij het stellen van diepere vragen, story telling, het ontwerpen van bijeenkomsten en vooral kijken wat je wilt “oogsten” na een bijeenkomst. Dat laatste is me vooral bijgebleven. Om vooraf stil te staan  wat je uit een bijeenkomst wilt halen.  Heel vaak organiseren we een bijeenkomst, nodigen mensen en sprekers uit die goed kunnen vertellen over een onderwerp. We horen zijn of haar verhaal kunnen er vaak nog over discussiëren.  Er staan me nog een aantal bijeenkomsten voor de geest waarbij het wel een wedstrijd leek van statements. Vooral praten over wat andere mensen moeten gaan doen. Wat een verademing om te ervaren dat het ook anders kan.

 

Dat anders heeft ook betrekking op wie je wilt uitnodigen. En ja ook de uitnodiging zelf is belangrijk wat is de uitnodigingsvraag? Vaak is de uitnodiging niet meer dan het onderwerp. Een greep uit de uitnodigingen van de afgelopen tijd die ik kreeg: Open data: wat is het?  Uitnodiging Waddenfondsdag 21 november 2013, Krimpcafe: een regio Uitgelicht: de eemsdelta-dag. Vaak staat er een onderwerp in maar hoe zou het zijn als er een uitnodigingsvraag in zou zitten. Bijvoorbeeld: Waarom u meer met Open Data moet gaan werken? Of: Hoe kunnen we uw droom voor het Waddengebied ondersteunen?

 

De training van afgelopen week heeft me heel veel bouwstenen aangereikt voor het organiseren van nieuwe bijeenkomsten. Draagvlak krijgen voor breedband vaak gaat het over: Wat is breedband? Maar de vraag erachter ligt waarom het belangrijk is een glasvezelnetwerk te hebben en hoe dat te organiseren. Of een ander project waar ik samen met Ursula Appolt mee bezig ben hoe kunnen we van het Hoogeland (en waddenregio) een lerende regio maken.  Dat kunnen we niet alleen. Dat vraagt dat er een grotere groep mensen die zo naar de vraagstelling aankijkt.

 

De eerste stap is dus het samenstellen van een groep mensen die met elkaar een traject gaat opzetten hoe de regio Hoogeland zelf de richting kan bepalen en zelf projecten op kan zetten. Dat kan alleen met betrokken uit het gebied. Niet door het inhuren van een bureau die een prachtig plan maakt maar door de bewoners zelf uit te nodigen. En dan vooraf duidelijk te hebben wat die groep als resultaat moet gaan opleveren. Het ontwerpen van een dergelijk bijeenkomsten wordt toegepast op heel veel plaatsen in de wereld door middel van het toepassen van The Art of Hosting.  Deelnemers zijn achteraf erg enthousiast over het resultaat. Het gaat vooral over het stellen van de dieper liggende vragen, het vertellen van en luisteren naar verhalen maar ook vooral het het vooraf goed nadenken over wat je uiteindelijk wilt gaan doen met de uitkomsten van de bijeenkomst

.


We gaan met het geleerde aan de gang. In tal van situaties is het toepasbaar. Het helpt als een grotere groep mensen die taal spreekt. Dus is het belangrijk ook een dergelijk training in de regio te organiseren. Daar gaan we mee aan de slag. Wil je meer weten van “the Art of Hosting"? Kijk dan eens op de site maar je kunt me natuurlijk ook altijd vragen naar meer informatie.

Onderstaande video gaat vanaf o7:30 ver vragenstellen. 

Archief