EcolutionVandaag komt de Ecolution weer terug naar Nederland. Ooist mocht ik Wubbo eens ontmoeten. En was getuige van de plannen die hij had met een duurzaam zeilschip. Het moet ergens in 2003 geweest zijn. In 2006 blogde ik het volgende verhaal:
 

…. vandaag was er een ander leuk moment: Wubbo opende Boot Holland in het FEC in Leeuwarden. Dat deed hij door zijn Ecolution aan te kondigen. De zeilboot die bol staat van de innovatie. 3 dagen zeilen moet genoeg energie opleveren om er een maand van te leven. Sail by wire is de kreet, alles super gebruiksvriendelijk en energiezuinig. 3 jaar geleden mocht ik het genoegen hebben Wubbo zijn zeilplannen te horen. Het was de eerste keer dat ik hem sprak. Hij wilde een boot bouwen die bol stond van energiezuinigheid, duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid. Toen Wilma hem vroeg waar hij die boot wilde laten bouwen noemde Wubbo, Polen of Turkije (of Griekenland dat ben ik even kwijt). “Waarom niet in Groningen” vroeg Wilma “daar ken ik een paar goede werven”. Nou zei Wubbo over een paar week ben ik weer in Groningen ik ben wel benieuwd.

Kortom wij op een zaterdag op bezoek bij Bert van Marvis en Piet van No Limit shipyards. Na een paar minuten ging het over wanddiktes, belijning en spantafstanden. En later waren we aan de Friesestraatweg te gast bij Piet en daar kroop Wubbo door een half afgebouwde No Limit, zeer geïnteresseerd! Ter plekke besloot Wubbo dat de Ecolution in Groningen gebouwd moet worden. De boot moet een voorbeeld worden van duurzaamheid. Tijdens de bouw moeten nog makkelijk modificaties aangebracht kunnen worden. In plaats van lood als ballast komt er voor 13.000 kilo aan accu’s in. Ik heb een aantal keren bij de bouwplannen mogen zitten en voor alles wordt een alternatieve aanpak gezocht. De schroef is inmiddels ontworpen. Lijkt simpel maar een schroef om een boot aan te drijven is totaal anders dan een schroef die daarnaast de generator moet aandrijven als er gezeild wordt. Bij een snelheid van 18 km/h is het mogelijk 13 kW op te wekken ten koste van 1 knoop snelheid. (ik hoop dat ik dat goed heb onthouden). Het afmeren moet op dezelfde manier gebeuren als het aanleggen van het ruimteveer bij het ruimte station. En alles dubbel uitgevoerd en fale safe. Aan alles is gedacht.
 

Groningen heeft een rijke traditie op het gebied van scheepsbouw. Vandaag bleek dat maar weer eens.
 

Natuurlijk kwam de laddermill ook aan de orde, dat is er met een vlieger 1 kilowatt opgewekt dat gaat dus goed. Er komt een Solarboat race in Friesland het kon wel eens lastig worden want nu blijkt al dat een zonneboat harder kan dan wettelijk toegestaan.
 

En dan de Superbus. Is er nieuws? Zeker want Wubbo lichtte een tipje van de sluier op. We kregen het ontwerp te zien alleen verzocht Wubbo de media de camera’s uit te zetten want over niet al te lange tijd wordt een en ander gepresenteerd. Hou de komende weken de media in de gaten want het zag er flitsend uit.
 

Maar het meest genoot ik van de presentatie van Wubbo, van zijn ruimtereis, de wil om de aarde bezeilen en die plekken te bezoeken die hij vanuit de ruimte had gezien. Het verhaal kende ik, de presentaties had ik al eens eerder gezien, het is inmiddels een compleet verhaal een genoegen om het allemaal weer een te horen.
 

Ik hoop dat we de wording van de Ecolution mee mogen maken. De bouw is hemelsbreed maar 2 kilometer van de Mediacentrale. We zullen er maximaal aandacht aan besteden, de superbus wordt gebouwd in Delft, de Ecolution in Groningen.
 

Tot zo ver mijn citaat. Mooi om te zien dat het er toch gekomen is en dat het schip ook gebruikt gaat worden om duurzaamheid te bevorderen. Mooi dat het in Lauwersoog komt te liggen aan de rand van wereld erfgoed Waddenzee.
 

Mooi want 12 jaar later hebben we er alleen maar een grotere bende van gemaakt. Wubbo had een passie om te waarschuwen dat we het ander moeten doen zo komt het niet goed. De Ecolution is meer nodig dan ooit tevoren. Het filmpje hieronde brengt het "mooi" in beeld.

Archief