Oneliners kunnen soms precies aangeven waar de schoen wringt bij een probleem. Cruijff was er een meester in. Zeker de uitspraken waarmee hij duidelijk probeerde te maken dat hij het ook niet allemaal beredeneerde. Bijvoorbeeld zijn intuïtie die maakte dat hij heel vaak als voetballer vrij aanspeelbaar was. De flow in zijn spel wat maakte dat hij de omgeving met het publiek vergat. Het spelinzicht wat hij omschreef als “Je begrijpt het pas als je het ziet.  Ik weet het ook niet het is er opeens”.

 

Ooit ben ik opgeleid tot mediator en dat heeft mijn beeld van de wereld veranderd. De waarheid ligt in het midden. En zolang er emotie is kan je een conflict niet echt oplossen. Iedereen heeft vaak gelijk vanuit zijn of haar standpunt. Bijvoorbeeld een klagende klant heeft altijd gelijk….. vanuit zijn of haar perceptie. Als je dat beseft is het werken bij een klachtenafdeling leuk, heb ik ervaren. Ga even op de stoel van de klant zitten en leef je in wat er is gebeurd. Dan is het oplossen van de klacht een stuk eenvoudiger.

 

Deze “wijsheid”heb ik jaren geleden al opgedaan en gebruik het ook regelmatig. Toch werd ik er recentelijk vanuit een andere invalshoek weer mee geconfronteerd. We hadden het over geweldloze communicatie en daarbij kwam de uitdrukking naar voren: Emoties komen van rechts…. ze hebben altijd voorrang. En zo is het maar net. Opeens schiet je in de verdediging, ben je gekwetst, verdrietig, teleurgesteld of boos. Je wordt onredelijk of misschien stil zegt niks. Duidelijk is dat dat de sfeer verpest is. Je wilt het graag anders maar voor dat mogelijk is zal je iets aan de emoties moeten doen. Ze hebben voorrang.

 

Mooi om te weten maar hoe doe je dat? Aan de ander vragen zich anders te gedragen? Hmm dat is lastig want het zijn mijn emoties. Toch mijn emoties benoemen dat is de eerste stap. En dan maar hopen dat de ander niet last krijgt van emoties want die zijn niet van mij.

 

Mooi onderwerp…. emoties. Ze hebben voorrang ze komen van rechts. Voorzichtig!!!

 

 

Archief