Spring naar inhoud

Zorg automatiseren

Als je midden in het leven staat, druk bent met je baan, besef je je vaak lang niet dat er een heel andere wereld is waar je vroeger of later mee geconfronteerd wordt. De afgelopen weken kwamen wij er mee in aanraking door de ziekte en overlijden van mijn schoonvader. De wereld staat dan even stil. Weinig contacten met de buitenwereld, even alle aandacht voor de directe omgeving. Voor de zorg om een zieke. Nu was het me al vaker opgevallen dat er heel veel inefficiëntie zit in de zorg. Maar de afgelopen weken heb ik het ook wel kunnen relativeren. Mijn schoonvader moest op 1 dag in twee verschillende ziekenhuizen zijn. Bij het tweede ziekenhuizen duurde de intake best lang en er werden de zelfde vragen weer gesteld. Dat zou efficiënter kunnen. Maar aan de andere kant is zorg niet iets om efficiënt te doen. De warmte, aandacht en zorg die mijn schoonouders mochten ervaren was erg waardevol. Het aantal bezoekjes had economisch gezien gehalveerd kunnen worden maar juist in die kleine dingen zit de meerwaarde.
Ik las dat de afgelopen week Eckart Wintzen ook is overleden. Eckart was de grondlegger van BSO. Ik had hem nog graag eens ontmoet. Op mijn afscheid kreeg ik zelfs 2 exemplaren van zijn boek Eckart's Notes. In een van de exemplaren stond voorin geschreven: Hierbij de handleiding om van je éénmanszaak een multinational te maken..... en laat een ander het dan niet verkwanselen Dat met een knipoog naar het vervolg van BSO, dat werd later Origin en dat ging later op in Atos Origin. Als je het boek leest is er van het gedachtengoed van Eckart weinig overgebleven. Eckart is later begonnen met een centrum in San Francisco met de naam Ex’pression. In 2004 mocht ik daar een bezoek aan brengen. Daarnaast was hij ook de ontwikkelaar van de Eye-catcher een video communicatie systeem waarmee je met behulp van een camera achter een spiegel het gevoel had dat iemand je in de ogen keek als je via videoconferencing contact had. Bijna echt contact. Alleen lukt het niet om de troostende aanraking op die manier over te brengen.
De zorg automatiseren hoe langer ik er over nadenk hoe bizarder het voelt.

2 gedachten over “Zorg automatiseren

  1. jinne geertsma

    De indruk heerst dat er op onze zorgsector te veel de nadruk op efficientie wordt gelegd. (een afspiegeling van wat onze meerderheid toch blijkbaar wil)
    Veel aandacht voor kostenbeheersing en weinig aandacht voor de reden waarom die sector bestaat.
    Als "beter worden" niet meer tot de mogelijkheden behoort haakt men in de marktsector snel af. De zorgsector dan juist door en probeert te streven naar welbevinden. Van patient, bewoner, e.a.
    Totaal andere drijfveren.
    De marktsector zou misschien ook baat kunnen hebben als er wat extra waardering wordt toegekend aan wat jij Jan "aanraking" noemt.
    ICT voor de Zorg holt vaak snel de kant op van met technologie gelabelde bewoners of pratende robotjes die de eenzaamheid moeten verdringen.
    Om aan te raken, moet je eerst even stil gaan staan. Het is goed dat je aan de Zorg wat aandacht geeft. We worden dan weer herinnerd waar het eigenlijk bij ons werk ook om gaat; mensen.
    Met hun beleving, behoefte en emoties. Die dingen centraal stellen, als uitgangspunten voor ontwerp van het proces en technologie.
    Belevingsgerichte zorg als leidraad voor innovatie, er is al veel over geschreven zoals http://www.volkskrantblog.nl/bericht/118076
    vr.groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *