Spring naar inhoud

Maatschappelijk betrokken bij de Provincie Groningen

<no subject> by you.De afgelopen donderdag was er in het provinciehuis een bijeenkomst over goed doen als bedrijfsstrategie. Onder de titel "we zijn toch Sinterklaas niet" kwamen een aantal doorgroeiende ondernemers bij elkaar om ideeën uit te wisselen over maatschappelijk betrokken ondernemen. Nu is de provincie Groningen een groot voorstander van maatschappelijk ondernemen. Ik hoorde eens dat medewerkers van de provincie een aantal uren per week onder werktijd mogen besteden aan maatschappelijke projecten. Een prachtig voorbeeld.
Tijdens het voorstellingsrondje werd ons gevraagd welk deel van de omzet we schonken aan goede doelen. Later mocht dat ook een percentage van de tijd zijn. Daar gaat het volgens mij helemaal mis. Want het gaat helemaal niet om de meetbare dingen maar veel meer om je houding.
Maatschappelijk Betrokken Omdernemen gaat over je betrokkenheid bij de maatschappij, hoe diep zijn jouw wortels in de samenleving? Is 10 centimeter voldoende? Je voelt het al, door de vraag over tijd of geld te stellen sla je de plank mis.
Ik moest er aan denken toen ik gisteren mijn dorp uit reed en daar geconfronteerd werd met het planten van bomen. Deze bomen worden geplant in opdracht van de Provincie Groningen. Dezelfde provincie heeft dit voorjaar plotseling alle bomen aan de rechterzijde van de uitgaande weg van ons dorp omgezaagd. Niemand op het dorp wist ervan. Ik kreeg als bestuurslid van Dorpsbelangen er wel vragen over. Maar wij wisten van niks. Ook wisten we niet dat er nieuwe bomen weer gepoot zouden gaan worden. Tot ik 2 weken geleden opeens mensen met een busje met als opschrift "bomen verzorgings bedrijf"  (of zo iets) er op, bezig zag met paaltjes slaan. OK er zullen wel nieuwe bomen komen. En ja hoor afgelopen week was het zover. Alleen met een beetje meer overleg had het ons een beter gevoel gegeven. Ze hebben mijn E-mail. Begin dit jaar gingen we in overleg over een gevaarlijke straat in ons dorp met medewerkers van de provincie. Dit overleg was op hun verzoek. We hebben er navraag bij de buurt over gedaan, folders verspreid, voorstellen opgestuurd, nog maar een een herinneringsmail gestuurd. Maar nog steeds niks gehoord. Dan komt het maatschappelijk betrokken van de provincie wel in een bijzonder licht te staan.
Het is gemakkelijk er iemand er voor aan te nemen, een zaal beschikbaar te stellen en een inleider te regelen maar om echt bij de maatschappij betrokken te zijn is heel iets anders. Ik wil er graag met verantwoordelijken de discussie in een breder verband over aangaan.
Vanmiddag ben ik op uitnodiging van Rix even op bezoek geweest bij de stichting Transit. Rix is voorzitter van de stichting die opvang regelt voor dakloze vreemdelingen. Vrijwilligers die zich inzetten voor asielzoekers die zich rechtmatig bevinden in het voormalig Formule 1 hotel in Groningen. Het was een warme ontmoeting met mensen (op een toch erg gure middag). Een vreemde gewaarwording om ook dit stukje van onze maatschappij te zien. Heel goed dat het er is maar als alle organisaties een beetje oog hadden voor de problematiek dan zou het zeker niet zo hoeven. Dus een beetje meer maatschappelijk betrokkenheid. Hoeveel mensen werken er bij de Provincie? Met een fractie van de beschikbare uren (die nu toch nauwelijks worden gebruikt) is de stichting Trasit heel erg geholpen. En doet de provincie ook wat ze nastreven.

8 gedachten over “Maatschappelijk betrokken bij de Provincie Groningen

  1. Fanny Koerts

    Hallo Jan,
    Leuk om te lezen dat je hebt nagedacht over de bijeenkomst van de provincie. Ik was zelf ook aanwezig op deze bijeenkomst (leuk om je daar tegen te komen en even kort te spreken!)
    Ik vind het een goede insteek dat je wilt uitgaan van de houding van ondernemers ipv hoeveel kwantiteit (zoals tijd en geld) ze in maatschappelijke betrokkenheid stoppen. Lijkt me een erg boeiend vervolg voor deze bijeenkomst. Ik denk dat we op die manier veel meer tot de kern komen en dat mensen inderdaad veel meer vanuit intrinsieke motivatie aan de slag gaan (of dit nou commercieel is of niet) en dus dat het veel makkelijker wordt voor organisaties zoals Transit om aan voldoende (gepassioneerde!) vrijwilligers te komen!
    Toch ben ik benieuwd hoe andere ondernemers hier in staan. Heb je hier ervaring mee? Zijn er andere ondernemers die deze blog lezen met een mening?
    Want ik heb soms toch het gevoel dat veel mensen (en dus ook ondernemers) te druk zijn met de waan van de dag om uberhaupt stil te staan bij de impact van hun daden... Of "the meaning of life" om het iets zweveriger te maken. Dus volgens mij zijn dit soort blogs prima voor de bewustwording 🙂
    Dank je wel!
    Fanny

  2. Jan Hut

    Hallo Fanny,
    leuk dat je reageert, ik had graag even langer met je gesproken maar dat komt vast nog wel eens.
    We kunnen een "meetmethode" opzetten om te meten hoe diep een onderneming geworteld is in de maatschappij. Naast tijd en geld zijn er vast andere (betere)indicatoren. Ik ben ook erg benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.
    Overigens is belangeloos ergens tijd en geld in steken natuurlijk niet verkeerd.
    Groeten,
    Jan

  3. Fanny Koerts

    Hoi jan,
    Ik heb ook voor pentascope zo'n soort breder waardebepalingsmoddeletje bedacht. Dus ik denk dat dat soort dingen zeker kunnen helpen. Alleen dan blijft het de uitdaging om het authentiek te houden. Het moet er natuurlijk wel om blijven gaan dan mensen ook betrokken WILLEN zijn...
    En het enge van meetinstrumenten vind ik dat het soms meer tijd kost om je daar mee bezig te houden dan om daadwerkelijk dingen te doen... Raar spanningsveld...

  4. Jan Willem Wolff

    Ha Jan,
    Mooi verhaal. We verschillen van mening dat als je vraagt naar hoeveel % van je tijd of omzet je bewust weggeeft het mis gaat. Dat is volgens mij heel goed voor de bewustwording. Daarnaast (en dan zijn we het vast weer wel eens) is uiteraard houding essentieel. Mijn "geloof" is denk zelf en doe iets. Dus ook over je eigen verantwoordelijkheid in de samenleving. Groet! Jan Willem.

  5. Jan Hut

    @ Fanny,
    Klopt, het gaat om het zelf willen maar aan de andere kant meer mensen erbij te betrekken en daaar heb je het spanningsveld want in die tijd had je ook andere dingen kunnen doen.
    @ Jan Willem.
    Ik zie te vaak een aflaat achtige reflex verpakt in een zakelijke benadering. Het mooiste voorbeeld is een ICT bedrijf dat de klanten de gelegenheid gaf om het eindejaarscadeau om te zetten naar een gift voor het goede doel. En vervolgens dat opnam al zijnde een gift voor het goede doel. Het jaar erna mochten medewerkers ook kiezen. Het bedrijf zelf is nog nooit betrapt op steunen van een doel zonder allerlei voorwaarden. Dus het gaat hem om het woordje "bewust" weggeven :-), dat ligt heel dicht aan tegen berekenend weggeven. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee maar dan is het ook gewoon een zakelijke deal geworden.
    Overigens prima initiatief, volgende keer ben ik er weer bij!

  6. Jan Willem Wolff

    Hoi Jan,
    Nee, ik vind bewust iets doen een 100% positieve lading hebben. Dus bewust weggeven heeft in mijn beleving niets te maken met berekenend weggeven. Ik vind dat mensen bewust iets moeten doen of nalaten. Beter dat mensen 10% van hun tijd / omzet, enz. bewust weggeven dan zo maar wat doen. En zelfs als je 100% van je leven "goed wilt doen" is je tijd schaars, dus moet je je bewust zijn wat je waarom wel en niet doet! Groet, JW
    PS Zelfs dat bedrijf dat je noemt vind ik niks mis mee, mits ze maar eerlijk zeggen dat hun goede doelen bedoeld zijn voor omzet. Het effect is dan toch dat zij meer doen dat wanneer ze alleen maar 100% voor eigen gewin gaan?

  7. Jan Hut

    Ha die Jan Willem,
    In ieder geval trekken we wel aan hetzelfde eind van het touw. Of misschien druk ik wel bij de tegenstanders 🙂
    Ik blijf wel een beetje zitten met het geven met het hoofd of met het hart. Maar ik ben het helemaal met je eens, als er maar gegeven wordt.
    Mooie discussie trouwens zo vlak voor de kerst.
    Groeten
    Jan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *