Zo na een verhuizing waarbij een deel van de wereld een beetje aan ons is voorbij gegaan komt de tijd om wat verder te kijken dan Zevenhuizen en ons nieuw huis, waar we nog steeds een beetje op vakantie zijn voor mijn gevoel. Natuurlijk hebben we de meeste nieuws items wel meegekregen maar er zijn dagen geweest dat ik de krant niet heb gezien. Gelukkig viel het allemaal ook in een periode dat er veel gebroken weken waren, dus werk kon ook een tandje lager. Mijn bloggen heeft er ook wel een beetje onder geleden want ergens is er een week bij in geschoten. Hoog tijd om de draad weer op te pakken en waar begin je dan?
Niet zo moeilijk zolang er een site trendwatching.com is. Altijd voldoende stof om iets over te schrijven. In mei gaat het over de "statusphere". Zoals het er zo mooi staat de volwassen consumenten maatschappij is aan het veranderen. Niet dat status niet meer belangrijk is maar het gaat niet (alleen) meer om de obsessie van het meest bezitten of ervaren. Consumenten beginnen steeds mede consumenten te herkennen en waarderen als het gaat om verworven vaardigheden, betrokkenheid bij het milieu, vrijgevigheid en de mate van het hebben van een netwerk.
Iets dat me meer dan aanspreekt. Hoewel we nu wel net een van me opvallendste huizen in het dorp hebben gekocht. Niet echt bescheiden en achteraf. Maar het artikel zegt ook niet dat het afmeten van status aan GROTER, BETER en SNELLER aan het verdwijnen is. Het is niet meer het enige. Alles wat je doet doe je om je te onderscheiden van anderen. Persoonlijk kon ik dat altijd doen met een knipoog door te zeggen dat ik zelfs voor mijn geboorte een dwarsligger was en woonde aan de Dwarshaspel. Dit grap gaat nu niet meer op we wonen nu aan het Hoofddiep. Daar moet ik nog wel een snode opmerking bij bedenken. Best wel lastig want Hoofddiep pas niet zo goed bij de trend schijnbaar. Anders onderscheiden van anderen dus maar wel om het hier met anderen over te hebben (op te scheppen?) . Want iemand die een klimaat neutrale reis maakt naar een exotisch oord zal er vast met gelijkgestemden uitgebreid over willen praten. Uit ervaring weet ik ook dat een reis naar Afrika om daar mee te helpen een ziekenhuis op te knappen het goed doet. Dat speelt ook mee om het te doen. Zo eerlijk moet ik wel zijn. Maar het voert wat te ver om te stellen dat je het daarom alleen doet. Opvoeding en sociale context waarin je verkeert spelen daar ook een rol in. Maar iedereen kent de fotomomenten op speciale plaatsen waar je een foto kan kopen van je beleving. Zelf heb ik een shirtje I Climbed the Great Wall, veel souverniers hebben dat doel. Maar als je dan parachute gesprongen hebt is het ook wel cool er een video van te hebben die ervan gemaakt is. Of als je een lang weekend in een Porche mag rijden, is het fantastisch om er over te kunnen twitteren.
Vrij vertaalt is er dus een verschuiving aan de gang van wat je hebt naar wat je doet. Ooit was er de spreuk: "Stel, er breekt een oorlog uit en niemand gaat erheen". Ik las dat het de spreuk van Loejse is maar volgens mij is het ouder, iemand dacht te weten dat de uitspraak is van Bertolt Brecht. Doet er ook niet toe. Maar stel dat je iets "fantastisch" meemaakt en je kunt er niet over vertellen.
Misschien is het nog belangrijker dat naast wat je hebt en wat je doet echt belangrijk is wie je bent.
Source: www.trendwatching.com. One of the world’s leading trend firms, trendwatching.com sends out its free, monthly Trend Briefings to more than 160,000 subscribers worldwide.